Καλωσορίσατε στην Kritiki GR! Ακόμα δεν έχετε αποφασίσει τι να δείτε στον κινηματογράφο ή το σαββατοκύριακο στην τηλεόραση; Εδώ θα βρείτε τα πάντα για τις ταινίες που ψάχνετε.






Miracolo a Milano (Θαύμα στο Μιλάνο-1951)

(Από τον Πάνο Λιάκο) 

Ένα από τα κορυφαία έργα του Ιταλού σκηνοθέτη Βιττόριο Ντε Σίκα. Που δεν έχει τίποτα να ζηλέψει και από άλλες μεγάλες στιγμές του όπως το πλέον κλασικό δείγμα του ιταλικού νεορεαλισμού ''Ο κλέφτης των ποδηλάτων''. Μόνο που το ''Θαύμα στο Μιλάνο'' προκαλεί εντύπωση ακόμα και από την πρώτη φορά που θα το παρακολουθήσει κανείς καθώς τα στοιχεία του νεορεαλισμού μπλέκονται επιτυχώς με τη φαντασία. Όπου-βεβαίως, βεβαίως-μέσα στη φαντασία βρίσκουμε ισχυρές δόσεις χιούμορ και σουρεαλισμού.

Πρώτα απ'όλα, ο Ντε Σίκα σε ο,τι κι αν κάνει φαίνεται ότι είναι ένας τρυφερός ουμανιστής. Εκεί που ο ''Κλέφτης των ποδηλάτων'' θα μπορούσε να είναι ένα ακόμα μελόδραμα από τα χιλιάδες εκείνης της εποχής, αυτός έχει τη δύναμη να μας κάνει να ταυτιστούμε με το δράμα που βιώνει ο ήρωας στη μεταπολεμική Ιταλία. Το ίδιο είχε συμβεί με το εξαιρετικό ''Λούστρο παπουτσιών'' και την τραγική του κατάληξη και το ίδιο θα μας αγγίξει και η ιστορία του κύριου Umberto D. και του σκυλιού του στην ομώνυμη ταινία που θα σκηνοθετήσει ένα χρόνο μετά το ''Μiracolo a Milano'' ο σκηνοθέτης. Όποια ταινία του κι αν παρακολουθήσεις αισθάνεσαι ότι έχει μια μεγάλη και τρυφερή αγκαλιά που μέσα της χωράνε όλοι.


Μια τέτοια καρδιά τυχαίνει να έχει και ο Τότο, ο ήρωας του ''Θαύματος στο Μιλάνο'' -βασισμένο σε μια νουβέλα του Τσεζάρε Ζαβατίνι που εδώ συνεργάζεται και στο σέναριο της ταινίας. Μιλάμε, λοιπόν, για έναν άνθρωπο ο οποίος έχει επηρεαστεί πολύ από την καλοσύνη της μητέρας του και για αυτό βοηθάει τους συνανθρώπους του. Από ένα τυχαίο περιστατικό θα βρεθεί σε έναν καταυλισμό αστέγων-ένα κομμάτι γης το οποίο θα αγοράσει ένας μεγαλοαστός. Ενώ στην αρχή ο πλούσιος κύριος Μόμπι θα τους αντιμετωπίσει με συγκατάβηση και θα τους πείσει ότι δεν έχουν τίποτα να χωρίσουν, η γνώμη του θα αλλάξει όταν σε αυτή τη γη βρεθεί πετρέλαιο. Οι άστεγοι θα πανηγυρίσουν αλλά ο ίδιος ο αστός, έχοντας το νου του μονάχα στα κέρδη που θα του αποφέρει το πετρέλαιο, τους διατάζει αμέσως να αποχωρήσουν. Από αυτό το σημείο και μετά η φαντασία και τα θαύματα της εκλιπούσας μητέρας του Τότο θα παίξουν καθοριστικό ρόλο στην κατάληξη των άστεγων ανθρώπων.

Εν κατακλείδι, το φιλμ του Ντε Σίκα είναι μια σάτιρα κατά των ισχυρών αυτού του κόσμου που πάντοτε θα θέλουν το κάτι παραπάνω εν αντιθέσει με τη γενναιοδωρία των φτωχών ανθρώπων. Και είναι τέτοια η ειρωνεία εναντίον τους που γίνεται αντιληπτό πως μόνο μια αγνή ψυχή σαν αυτή του Τότο έχει τη δυνατότητα να πλάσει έναν εντελώς διαφορετικό κόσμο-''ένα κόσμο όπου το καλημέρα θα σημαίνει πραγματικά καλή μέρα''-ενώ εκείνοι με τα λεφτά και τα αξιώματά τους δεν είναι ικανοί να σκορπίσουν την πρωτοτυπία και την καλοσύνη. Βλέποντας φιλμ σαν κι αυτά όχι μόνο συγκινείσαι ή γελάς από τα πανέξυπνα γκαγκς αλλά πάνω απ'όλα γίνεσαι καλύτερος άνθρωπος.



0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Παρουσιάστηκε σφάλμα σε αυτό το gadget