Καλωσορίσατε στην Kritiki GR! Ακόμα δεν έχετε αποφασίσει τι να δείτε στον κινηματογράφο ή το σαββατοκύριακο στην τηλεόραση; Εδώ θα βρείτε τα πάντα για τις ταινίες που ψάχνετε.






Crimes and misdemeanors (Απιστίες και αμαρτίες-1989)

(Από τον Πάνο Λιάκο)

Το σωτήριον έτος 1989 ο Γούντι Άλεν γυρίζει μια από τις καλύτερες ταινίες του. Το ''Crimes and misdemeanors'' είναι ένα φιλμ που μιλάει με επιτυχία για τις έννοιες της ηθικής, της τύχης αλλά και της πίστης του Ατόμου. Ζητήματα που τον απασχόλησαν και άλλες φορές στο έργο του αλλά κυρίως σε δυο πιο πρόσφατες ταινίες του, το αριστουργηματικό ''Match Point'' και το παραγνωρισμένο ''Cassandras's dream'' (αλήθεια, γιατί αυτό το μικρό διαμάντι αδικήθηκε από κριτικούς και κοινό;).

To ''Απιστίες και αμαρτίες'' μας εισάγει στο σύμπαν δυο αντρών. Ο ένας είναι πλούσιος οφθαλμίατρος που εδώ και δυο χρόνια διατηρεί εξωσυζυγική σχέση. Η άλλη γυναίκα που έχει μπει στη ζωή του (μια μελαγχολική Αντζέλικα Χιούστον) τον απειλεί πως αν δεν ξεκαθαρίσει την κατάσταση και δεν μιλήσει στη γυναίκα του, θα της τα αποκαλύψει εκείνη όλα. Μη μπορώντας ο ίδιος να βρει κάποια λύση ζητάει με μισή καρδιά από τον αδερφό του που είναι άνθρωπος της νύχτας να τον βοηθήσει. Εκείνος προσλαμβάνει κάποιον και τη δολοφονεί και από εκείνη τη στιγμή οι Ερινύες αρχίζουν και καταδιώκουν τον οφθαλμίατρο στο ρόλο του οποίου βλέπουμε έναν εξαιρετικό Μάρτιν Λαντάου. Διόλου τυχαίο ότι αυτός ακούει στο όνομα Judah. Ο δεύτερος άντρας-με τη μορφή του Γούντι Άλεν-είναι ένας σκηνοθέτης που δεν μπορεί να στεριώσει σε καμία δουλειά εξαιτίας της άρνησής του να συμβιβαστεί με τις επιταγές του συστήματος. Σε ένα πλατώ γνωρίζεται με μια βοηθό σκηνοθέτη (Μία Φάροου) την οποία αρχίζει και ερωτεύεται-παρότι παντρεμένος. Σε αντίθεση με τον Λαντάου ο Άλεν σκέφτεται αμέσως να μιλήσει στη γυναίκα του αλλά η βοηθός σκηνοθέτη προλαβαίνει και μαγεύεται από τον παραγωγό ταινιών και κουνιάδο του Άλεν. Έτσι, ο χαρακτήρας του Άλεν μένει χωρισμένος, μόνος και με την έμπνευσή του να τον εγκαταλείπει.

Και εδώ ερχόμαστε να εξετάσουμε τους παράγοντες της τύχης, της ηθικής των ηρώων και της ηθικής του σύμπαντος. Γιατί ο μεν πρώτος επιλέγει τη δολοφονία σαν λύση-κάτι εντελώς ανήθικο-και τελικά δεν τον τσακώνει η αστυνομία. Βέβαια, όπως και στο ''Match Point'' έτσι κι εδώ το τίμημα είναι άλλο. Είναι οι τύψεις που καταδιώκουν τον ήρωα, είναι ο φόβος του να ζεις με ένα τέτοιο βάρος στη συνείδησή σου. Και είναι και η Μέρα της Κρίσης που κάποτε θα έρθει για όλους. Ο ήρωας του Λαντάου επιθυμεί να τιμωρηθεί, όμως η τύχη του χαμογελάει και απλά τον αφήνει να προχωρήσει με σημάδια στην ψυχή. Ο χαρακτήρας που υποδύεται ο Γούντι Άλεν είναι μια νότα πιο ρομαντικός και αμέσως σκέφτεται να τα παρατήσει όλα και να φύγει μαζί με το κορίτσι που αγαπά. Περισσότερο ηθικός από τον πρώτο ήρωα αλλά η τύχη δεν θα του χαμογελάσει και θα καταλήξει καραβοτσακισμένος. Τελικά βλέπουμε ότι το δίκαιο και το άδικο δεν υπάρχει μονάχα στους ανθρώπους αλλά και στους αόρατους κανόνες της τύχης. Τελικά τι είμαστε; Το άθροισμα των επιλογών μας και των αποτελεσμάτων τους με ολίγη από τη σκόνη της τύχης. Αλλά είτε έχουμε κάνει μεγαλύτερες ή μικρότερες αμαρτίες το σίγουρο είναι ότι κάποτε θα κριθούμε για αυτό (από το νόμο; από το θεο; από τους άλλους; από τον ίδιο μας τον εαυτό;).

Την περίοδο που ο Γούντι Άλεν γυρίζει το ''Απιστίες και αμαρτίες'' είναι ένας ολοκληρωμένος δημιουργός. Έχει εργαστεί ως σεναριογράφος, έχει περάσει από τη σουρρεαλιστική κωμική του πρώτη περίοδο, κορυφαίες ρομαντικές κωμωδίες όπως ο ''Νευρικός Εραστής'' και το ''Μανχάταν'' ακόμα και από δράματα που κλείνουν το μάτι στον Ίνγκμαρ Μπέργκμαν (''Interiors'', ''September''). Τώρα πλέον σου δίνει την εντύπωση πως δεν θέλει να στείλει σε κανέναν ερωτικό γράμμα παρά να βασιστεί στις δικές του δυνάμεις και να φτιάξει ένα σοβαρό υπαρξιακό δράμα (σε διεύθυνση φωτογραφίας του σπουδαίου Σβεν Νύκβιστ-υπήρξε φωτογράφος και του Μπέργκμαν) από το οποίο δεν λείπουν κάποιες κωμικές πινελιές, η αγάπη για το σινεμά, οι σπινθηροβόλοι διάλογοι, ακόμα και ένας ορισμός για την τραγωδία (''στην απουσία του θεού αναγκάζεται κάποιος να αναλάβει την ευθύνη. Τότε έχουμε τραγωδία'').



0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Παρουσιάστηκε σφάλμα σε αυτό το gadget