Καλωσορίσατε στην Kritiki GR! Ακόμα δεν έχετε αποφασίσει τι να δείτε στον κινηματογράφο ή το σαββατοκύριακο στην τηλεόραση; Εδώ θα βρείτε τα πάντα για τις ταινίες που ψάχνετε.






Γοητευμένος από τον άνθρωπο με το ''Μεγάλο πέτρινο πρόσωπο''

Ο Κίτον στην ταινία του ''Οι μπάτσοι'', το 1922
(Από τον Πάνο Λιάκο)

O Στρατηγός, 1926
Κι αυτός δεν είναι άλλος από τον σπουδαίο Αμερικανό κωμικό Μπάστερ Κίτον (4 Οκτωβρίου 1896-1 Φεβρουαρίου 1966). Προτίμησε η κωμωδία του να βγαίνει μέσα από τις κινήσεις του σώματός του, διατηρώντας παράλληλα μια ψυχρή έκφραση στο πρόσωπό του, μια προτίμηση που του έδωσε και το παρατσούκλι που αποτελεί τον τίτλο του άρθρου μου. Ο Κίτον έμεινε κυρίως γνωστός για τις βωβές του ταινίες από τις οποίες άλλες ήταν μικρού και άλλες μεγάλου μήκους. Από τις μεγάλου μήκους ταινίες του αξιομνημόνευτες είναι ο ''Στρατηγός'', γυρισμένη το 1926, που αν και δεν αποτέλεσε εμπορική επιτυχία στο καιρό της σήμερα θεωρείται από τις καλύτερες ταινίες όλων των εποχών. Άλλη μια ταινία μεγάλου μήκους που ξεχωρίζει είναι ''Ο κινηματογραφιστής'', ένα φιλμ του 1928 που προκαλεί αίσθηση με τον τρόπο που ο κωμικός κινείται ανάμεσα στο δράμα και την κωμωδία.

Ο κινηματογραφιστής, 1928
Χτες το βράδυ, προσπαθώντας να βάλω μια τάξη στο χάος από τις ταινίες που επικρατεί στην ταινιοθήκη μου έπεσα πάνω σε ένα δισκάκι που είχε διανείμει μια γνωστή εφημερίδα το 2004. Αυτό το δισκάκι δεν ήταν DVD αλλά ένα VCD (φανταστείτε!) που περιείχε τρεις μικρού μήκους ταινίες του Μπάστερ Κίτον. Πρόκειται για τις ταινίες ''Μπάτσοι'' και ''Το ηλεκτρικό σπίτι'' που γυρίστηκαν το 1922 αλλά και για το φιλμ ''Το πλοίο'' που είχε γυριστεί ένα χρόνο νωρίτερα. Ήταν η πρώτη φορά που έπεφτα πάνω σε αυτό το δισκάκι με τις όχι και τόσο εύκολα προσβάσιμες ταινίες και αμέσως παράτησα (για άλλη μια φορά) την ιδέα του να φτιάξω την ταινιοθήκη μου. Απλά έκλεισα το φως στο δωμάτιο, άνοιξα το παράθυρο (τώρα πλέον ήταν περασμένες 11 οπότε θα μπορούσα να απολαμβάνω και αυτό το ελαφρύ καλοκαιρινό αεράκι) και έβαλα αμέσως το VCD να παίξει στον υπολογιστή μου.

Το ηλεκτρικό σπίτι, 1922
Η επόμενη μία ώρα που ακολούθησε (καθώς η κάθε μια από τις τρεις ταινίες που σας είπα διαρκεί περίπου από 22 έως 26 λεπτά) ήταν για μένα μια πραγματική αποκάλυψη. Ποτέ άλλοτε δεν είχα την ευκαιρία να παρακολουθήσω κάποιες από τις μικρού μήκους ταινίες του Μπάστερ Κίτον. Τα πάντα με ξετρέλαναν σε αυτές. Από τον ίδιο το σπουδαίο ηθοποιό μέχρι και το πιάνο που συνόδευε τις ταινίες ακόμη και τα ειδικά εφέ! Πράγματι, αν το σκεφτεί κανείς καλύτερα θα καταλάβει βλέποντας τις ταινίες αυτές ότι τα γκαγκς και τα εφέ που έχουν είναι μακράν πέρα από την εποχή τους. Ειδικότερα στη μικρού μήκους ''Το ηλεκτρικό σπίτι'', ο Μπάστερ Κίτον παραθέτει ένα έξυπνο σχόλιο σχετικά με την αλλοτρίωση του ανθρώπου από την τεχνολογία και την αδυναμία του να ανταποκριθεί στις ανάγκες της ενώ στις άλλες δύο, τους ''Μπάτσους'' και το ''Πλοίο'' μιλάει με χιούμορ αλλά και με γνήσια συγκίνηση για την προσπάθεια ενός ανθρώπου να κατακτήσει το κορίτσι των ονείρων του στη μια και να ικανοποιήσει την οικογένειά του στην άλλη.

Το πλοίο, 1921
Αν ποτέ, λοιπόν, πέσετε πάνω σε αυτές τις ταινίες και θελήσετε να τους ρίξετε μια ματιά μην απορήσετε αν σε κάποιες στιγμές συγκινηθείτε και σχεδόν σας πάρουν τα κλάματα-παρά το ανέκφραστο πρόσωπο του κωμικού. Είναι που, όπως έχει πει και ο ίδιος, ''Life is too serious to do farce comedy''. 

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Παρουσιάστηκε σφάλμα σε αυτό το gadget