Καλωσορίσατε στην Kritiki GR! Ακόμα δεν έχετε αποφασίσει τι να δείτε στον κινηματογράφο ή το σαββατοκύριακο στην τηλεόραση; Εδώ θα βρείτε τα πάντα για τις ταινίες που ψάχνετε.






Alice in den Städten (Η Αλίκη στις πόλεις-1974)

(Από τον Πάνο Λιάκο)

Μια από τις καλύτερες ταινίες που γύρισε ο σημαντικός σκηνοθέτης Βιμ Βέντερς τη δεκαετία του '70 είναι αυτό το γλυκόπικρο road movie. Μια ταινία δρόμου, όμως, διαφορετική από όλες τις άλλες και από οτιδήποτε μας έχει συνηθίσει ο αμερικανικός κινηματογράφος (που παρήγαγε πολλές τέτοιες εκείνη την περίοδο). Γιατί φυσικά δεν πρόκειται για μια αμερικανική ταινία δρόμου, αλλά για μια ευρωπαϊκή. Τέτοια είναι και η ματιά του Γερμανού σκηνοθέτη.

Ένας μάλλον όχι και τόσο ευχαριστημένος με τη ζωή του δημοσιογράφος, ο Φίλιπ Γουίντερ, πραγματοποιεί ένα ρεπορτάζ στις ΗΠΑ για ένα άρθρο που του έχει ζητηθεί να γράψει. Μια σειρά από τυχαία γεγονότα θα τον οδηγήσουν στο να γίνει ο κηδεμόνας ενός μικρού κοριτσιού, της εννιάχρονης Αλίκης, όταν η μάνα της (πανέμορφη σε αυτό το μικρό ρόλο εδώ η ηθοποιός Λίζα Κροϊτσερ) θα την αφήσει στη φροντίδα του. Ο δημοσιογράφος με το κοριτσάκι, που αποτελούν τα δύο κεντρικά πρόσωπα της ταινίας, θα ξεκινήσουν ένα ταξίδι προς αναζήτηση του σπιτιού της γιαγιάς της μικρής αλλά και προς αναζήτηση της ίδιας τους της ύπαρξης.

Είναι πασιφανές κατά την παρακολούθηση της ταινίας ότι ο Βιμ Βέντερς αισθάνεται την ανάγκη να καυτηριάσει και να κατακρίνει τον αμερικάνικο τρόπο ζωής. Από το ραδιόφωνο μέχρι την τηλεόραση που αναλώνονται σε φτηνή ψυχαγωγία μέχρι τους ανθρώπους που ζουν μηχανικά και δεν ενδιαφέρονται για τους συνανθρώπους τους παρά για τον υλικό ευδαιμονισμό. Πάντως, παρά την αντίθεση ως προς τον τρόπο ζωής που παρατηρείται μεταξύ του σκηνοθέτη και των ΗΠΑ, φαίνεται πως τόσο η αμερικανική ύπαιθρος όσο και οι μεγάλες πόλεις τον εμπνέουν στην κινηματογράφηση σκηνών όπου ο ήρωας οδηγεί μόνος του στο δρόμο ή παρατηρεί τις ταμπέλες των μοτέλ ή μιλάει στο καρτοτηλέφωνο. Όλα αυτά είναι πλάνα που έχουν φωτογραφηθεί εξόχως από την ασπρόμαυρη μηχανή του Ρόμπι Μούλερ, ενός διευθυντή φωτογραφίας που συνεργάστηκε αργότερα και με τον Τζιμ Τζάρμους. Το τελευταίο διόλου τυχαίο δεν είναι μιας και ο Τζάρμους επηρεάζεται ως προς την αισθητική βαθιά από τα road movies του Βέντερς. Ιδιαίτερη μνεία αξίζει να γίνει και στο cool μουσικό θέμα της ταινίας, γραμμένο από τον Can.

Έχει συχνά διατυπωθεί η άποψη ότι ο Βέντερς μετακινεί τη ματιά του από την ψυχοσύνθεση των χαρακτήρων στο φυσικό και πολιτιστικό τους περιβάλλον. Έτσι κι εδώ, παράλληλα με το σύμπαν γύρω τους, τόσο στην Αμερική όσο και μετέπειτα στην Ευρώπη, αγωνίζονται να σηκώσουν το υπαρξιακό τους βάρος, τους εαυτούς τους που βρίσκονται σε οριακό σημείο, όπως και ο κόσμος ολόκληρος. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι ο ένας χαρακτήρας εδώ καταφέρνει και επιδρά θετικά στον άλλον. Η μικρή Αλίκη βοηθάει με την αθωότητα της ηλικίας της τον παραιτημένο Φιλίπ να ξαναβρεί χαρά για τη ζωή και τη δουλειά του ενώ ο Φιλίπ με τη σειρά του αποτελεί για εκείνη (έστω και για μερικές μέρες) τον πατέρα που ποτέ δεν κατάφερε να έχει δίπλα της και την οδηγεί σιγά-σιγά στο να περάσει από την παιδική στην εφηβική ηλικία. Εξαιρετικοί οι δύο ηθοποιοί, ο Ρούντιγκερ Φόγκλερ και η Γιέλα Ροτλάντερ στους ρόλους του δημοσιογράφου και της μικρής Αλίκης αντίστοιχα. Ο πρώτος μέχρι και σήμερα παίζει σε γερμανικές τηλεοπτικές σειρές και τηλεταινίες, η Ροτλάντερ όμως, παρά το ταλέντο της (η γλυκιά αποκάλυψη της ταινίας που εξετάζουμε!) δεν είχε κάποια ιδιαίτερα εντυπωσιακή συνέχεια στην καριέρα της. Όσο για το σκηνοθέτη της ταινίας, Βίμ Βέντερς, αυτός συνέχισε να γυρίζει τέτοιες ιδιόρρυθμες ταινίες δρόμου όπως τον ''Αμερικανό φίλο''(1977) με το Ντένις Χόπερ αλλά και την αριστουργηματική στιγμή της καριέρας του, το φιλμ ''Παρίσι, Τέξας'' (1984).

Μια γλυκόπικρη ταινία δρόμου που εκτός από την εικαστική ομορφιά της θα σας δώσει την ευκαιρία να ανακαλύψετε τον εαυτό σας και-ποιος ξέρει;-σαν άλλη Αλίκη να φτάσετε στη δική σας χώρα των θαυμάτων.




0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Παρουσιάστηκε σφάλμα σε αυτό το gadget