Καλωσορίσατε στην Kritiki GR! Ακόμα δεν έχετε αποφασίσει τι να δείτε στον κινηματογράφο ή το σαββατοκύριακο στην τηλεόραση; Εδώ θα βρείτε τα πάντα για τις ταινίες που ψάχνετε.






2046

(Από τον Πάνο Λιάκο)

Το ''2046'' δεν είναι μια απλή ταινία. Ίσως ο τίτλος ''ταινία'' να μην μπορεί να χωρέσει την πραγματική σπουδαιότητά της. Το ''2046'' είναι ένα ολοκληρωμένο και αρτιότατο έργο τέχνης από εκείνα που παρακολουθώντας τα αισθάνεσαι σαν μια κουκκίδα στο χάρτη απέναντι στη μεγαλοσύνη τους.

Το φιλμ αυτό του Γουόνγκ Καρ Γουάι αποτελεί το τελευταίο μέρος της άτυπης τριλογίας που ξεκίνησε με το ''Οι άγριες μέρες μας'' και συνεχίστηκε με την εκπληκτική ''Ερωτική επιθυμία'' και συνεχίζει να μας διηγείται το τι συμβαίνει στη ζωή του κύριου Τσόου μετά το 1966 που πήγε στη Σιγκαπούρη, δηλαδή περίπου μετά το τέλος της ''Ερωτικής επιθυμίας''. Αυτός κινείται μεταξύ Χόνγκ Κόνγκ και Σιγκαπούρης ενώ ως συγγραφέας γράφει ένα βιβλίο επιστημονικής φαντασίας με τίτλο ''2046''. Παράλληλα, σαν άλλος Καζανόβας διατηρεί πολλές ερωτικές σχέσεις με γυναίκες που θέλει να κρατήσει όμως σε απόσταση για να μη συνδεθεί συναισθηματικά μαζί τους. Το ''2046'', η πιο πολυδάπανη μέχρι σήμερα ταινία του Γουόνγκ Καρ Γουάι, εμπνέεται κατά πολλούς από τρεις σημαντικές όπερες : τη Μαντάμ Μπατερφλάι, την Κάρμεν και τον Ταχνόιζερ. Όπως αναφέρει και ο ίδιος ο σκηνοθέτης, αρχικά είχε στο νου του να γυρίσει το ''2046'' ταυτόχρονα με την ''Ερωτική επιθυμία'' αλλά τελικά δεν υλοποίησε αυτή την ιδέα καθώς του φάνηκε ότι δεν θα μπορούσε να αφοσιωθεί ταυτόχρονα και στις δύο ταινίες. Από πολλούς φημολογείται ότι όντως, το ''2046'' γυρίστηκε σχεδόν παράλληλα με την προηγούμενη σπουδαία ταινία του Καρ Γουάι. Ο ίδιος πιστεύει ότι η μια ταινία δανείζεται στοιχεία από την άλλη ενώ χαίρεται που δεν θα ξανακούσει από διάφορους χαιρέκακους ότι ελλείψει χρημάτων η ταινία του δεν θα ολοκληρωθεί ούτε το έτος 2046.

Στο ''2046'', λοιπόν, συναντάμε όλα εκείνα τα στοιχεία που αγαπήσαμε στο κινηματογραφικό σύμπαν του ευφυούς Γουόνγκ Καρ Γουάι. Όπως σε όλες τις ταινίες του, έτσι κι εδώ σπουδαίο ρόλο για τους ήρωες και την εξέλιξη της ιστορίας διαδραματίζουν οι μνήμες, τα βιώματα και τα συναισθήματα. Ο ανθρώπινος νους παρομοιάζεται με ένα τρένο που κινείται ανάμεσα στο παρελθόν και το μέλλον. Γιατί το μοναδικό μας καταφύγιο στο παρόν που ζούμε δεν είναι τίποτε άλλο από όσες στιγμές του παρελθόντος έχουν χαραχτεί στο μυαλό μας και όσες σκέψεις κάνουμε για το μέλλον που πλησιάζει. Τέτοιες σκέψεις φαίνεται να κάνει και ο ήρωας της ταινίας που τον υποδύεται εκπληκτικά ο σπουδαίος ηθοποιός Τόνι Λιούνγκ ο οποίος φαίνεται να ταιριάζει γάντι με την ατμόσφαιρα που επιδιώκει να δημιουργήσει ο σκηνοθέτης. Και αυτός κινείται ανάμεσα στο παρελθόν και το μέλλον του ψάχνοντας να βρει κάπου εκεί τον εαυτό του. Παρακολουθώντας κανείς τον ήρωα από εκεί που τον άφησε η ''Ερωτική επιθυμία'' συνειδητοποιεί ότι οι καταστάσεις τον έχουν μεταβάλλει. Από εκεί που ήταν ένας σχετικά φιλήσυχος δημοσιογράφος έχει μετατραπεί σε έναν συγγραφέα που κινείται ανάμεσα στο χώρο της φαντασίας των μυθιστορημάτων του και εκείνον της ηδονής, αφού πλέον χωρίς αναστολές συνάπτει περιστασιακές σχέσεις με όμορφες γυναίκες ενώ παράλληλα χαρτοπαίζει. Κάπως έτσι τον ερωτεύεται μια πόρνη (μια σπαρακτική στο ρόλο της και πανέμορφη όσο ποτέ Ζανγκ Ζιγί) η οποία αναζητάει κι αυτή το χαμένο της εαυτό. Τον εαυτό της που έχασε μέσα στη σκληρότητα του επαγγέλματός της.

Η υποψήφια για Χρυσό Φοίνικα ταινία του Γουόνγκ Καρ Γουάι δεν βαδίζει μόνο στα χνάρια των προηγούμενων προβληματισμών του Κινέζου σκηνοθέτη αλλά διατηρεί και όλα εκείνα τα αισθητικά στοιχεία που αγαπήσαμε στις προηγούμενες ταινίες του. Για άλλη μια φορά γίνεται αντιληπτή η λυρική, μελαγχολική, όσο και ρομαντική διάθεση με την οποία θέλει να ποτίσει κάθε πλάνο του ο Καρ Γουάι. Ακόμα και ο τρόπος με τον οποίο φαντάζεται έναν κόσμο με ανθρωποειδή, το έτος 2046, είναι εκπληκτικός ως προς τη σύλληψη και εκτέλεσή του. Στο τελευταίο σπουδαίο ρόλο διαδραματίζουν τα κοστούμια, φτιαγμένα από χαρτί και κόλλα αλλά και τα ειδικά εφέ που επιμελήθηκε η έμπειρη γαλλική εταιρεία BUF.  Εκτός από αυτό, παραμένοντας στο χώρο της καλλιτεχνικής διεύθυνσης της ταινίας, ο Γουόνγκ Καρ Γουάι για άλλη μια φορά μας δείχνει το νοσταλγικό και ρετρό πρόσωπό του κι αυτό φαίνεται και από την επιμέλεια των σκηνών που διαδραματίζονται κατά τη δεκαετία του '60 ανάμεσα στη Σιγκαπούρη και το Χονγκ Κονγκ. Πράγματι, αν κανείς παρακολουθήσει και το making of της ταινίας που υπάρχει στο DVD δεν θα αργήσει να συνειδητοποιήσει ότι όλα είναι φροντισμένα με προσεκτικό τρόπο στον κόσμο του Καρ Γουάι. Από μια ταμπακιέρα ως μια λάμπα και από εκεί στα κοστούμια, όλα διαθέτουν μια φινέτσα και ζωντανεύουν μια ολόκληρη εποχή και τα ήθη της, δίχως να γίνεται ούτε για μια στιγμή κιτς η ολότητα του έργου.

Θα μπορούσε κανείς να πει πως αποτελεί την πιο ερωτική ταινία του Κινέζου σκηνοθέτη. Κατά την άποψή μου, με το ''2046'', τελειοποιεί την ερωτική ατμόσφαιρα που αρχίζει δειλά-δειλά να χτίζει με το ''Days of being wild'' και που συνέχισε με το κομψοτέχνημα του ''In the mood for love''. Οι ερωτικές σκηνές είναι περισσότερες, ξεχειλίζουν από πάθος και σου αφήνουν την αίσθηση του κόκκινου κραγιόν στα χείλη σου μετά από ένα φιλί με μια ερωτική σύντροφο. Βέβαια τίποτε δεν θα μπορούσε να πραγματοποιηθεί δίχως τη σύμπραξη (για άλλη μια φορά) των κορυφαίων συνεργατών του Γουόνγκ Καρ Γουάι, του σπουδαίου διευθυντή φωτογραφίας Κρίστοφερ Ντόιλ και του μουσικού Σιγκέρου Ουμεμπαγιάσι. Ο πρώτος δημιουργεί πλάνα και εικόνες υψηλής αισθητικής που θα μπορούσαν να αποτελούν εκθέματα εικαστικής έκθεσης ή ζωγραφικής ενώ ο δεύτερος γράφει για άλλη μια φορά ένα εμπνευσμένο όσο και παθιασμένο (όπως η ταινία) soundtrack που δεν ξεκολλάει με τίποτα από τη μνήμη σου (οι συγκεκριμένες αράδες γράφονται με το εν λόγω soundtrack βαλμένο στη διαπασών).

Όσα και να γράψει ο οποιοσδήποτε  θα είναι λίγα μπροστά στην εικαστική εμπειρία που θα χαρίσει αυτό το έργο τέχνης στο θεατή. Μια ολοκληρωμένη παρουσίαση του ύφους του ιδιαίτερου σκηνοθέτη Γουόνγκ Καρ Γουάι που με έναν πρωτότυπο τρόπο στοχάζεται πάνω στις έννοιες της μνήμης, του παρελθόντος και του μέλλοντος.











0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Παρουσιάστηκε σφάλμα σε αυτό το gadget