Καλωσορίσατε στην Kritiki GR! Ακόμα δεν έχετε αποφασίσει τι να δείτε στον κινηματογράφο ή το σαββατοκύριακο στην τηλεόραση; Εδώ θα βρείτε τα πάντα για τις ταινίες που ψάχνετε.






Allonsanfan (Αλονζανφάν-1974)

(Από τον Πάνο Λιάκο) 

Ο ηθοποιός Στάνκο Μόλναρ, υποδύεται τον ήρωα του τίτλου της ταινίας
Σήμερα θα ασχοληθούμε με τη σημαντική ταινία των αδελφών Πάολο και Βιτόριο Ταβιάνι ''Αλονζανφάν'' με πρωταγωνιστή τον γοητευτικό Μαρτσέλο Μαστρογιάνι που δίνει μια δυνατή ερμηνεία εδώ. Υποδύεται τον Φούλβιο, έναν Ιταλό αριστοκράτη στα χρόνια της εξέγερσης του Γαριβάλδη, που ενώ αρχικά υποστηρίζει τους επαναστάτες έπειτα τους προδίδει θέλοντας να αλλάξει τρόπο ζωής και να ζήσει και πάλι με τις ανέσεις του. Οι υπόλοιποι επαναστάτες δεν θα του το επιτρέψουν και θα τον οδηγήσουν σε μια αποστολή στη Νότια Ιταλία. Ο τίτλος της ταινίας αναφέρεται στο όνομα ενός εκ των ηγετών των επαναστατών που θα παίξει καταλυτικό ρόλο στο φινάλε. Το όνομα Αλονζανφάν αποτελεί προέρχεται από τις πρώτες λέξεις του εθνικού ύμνου της Γαλλίας, ''La Mareillaise''.

Το φιλμ των αδελφών Ταβιάνι σε εισάγει σιγά-σιγά στο ιδιότυπο σύμπαν που προσπαθούν να δημιουργήσουν και μετά από τα πρώτα 20 λεπτά μέχρι και το τέλος της ταινίας παρακολουθείς αποσβολωμένος τις εξελίξεις της ιστορίας. Επίσης, γίνεται από τα πρώτα κιόλας λεπτά κατανοητό το γεγονός ότι η ταινία δεν θέλει να αναφερθεί αποκλειστικά στα γεγονότα εκείνης της εποχής αλλά αποτελεί και μια παραβολή πάνω στις έννοιες της επανάστασης, της ουτοπίας και των συμφερόντων των τάξεων. Ο ήρωας που υποδύεται ο υπέροχος Μαρτσέλο Μαστρογιάνι (στο πρόσωπο του οποίου τότε είχαν αρχίσει να εμφανίζονται οι πρώτες γοητευτικές ρυτίδες) αμφιταλαντεύεται ανάμεσα στην επανάσταση που έχει αρχίσει να τον εξαντλεί ψυχικά και σωματικά και στην παλιά του ζωή όπου ήταν βολεμένος στις ανέσεις της τεράστιας έπαυλης της οικογένειάς του. Στην ουσία είναι ένας άνθρωπος τρομαγμένος που θέλει να τα παρατήσει όλα και να φύγει με το παιδί του στην ασφάλεια της Αμερικής, εκεί όπου ανώνυμος πλέον θα μπορέσει να κάνει μια καινούρια αρχή. Βέβαια, όπως συμβαίνει σε όλες τις μεγάλες ιστορικές διαμάχες, έτσι κι εδώ ο Φούλβιο καλείται να διαλέξει στρατόπεδο. Μέχρι και την τελευταία στιγμή της ζωής του θα είναι ανίκανος όμως να διαλέξει ανάμεσα στην ουτοπία που οραματίζεται μέχρι και την ύστατη στιγμή μια μικρή ομάδα επαναστατών ή στην ολοκλήρωση μιας πράξης προδοσίας που όμως θα εξασφαλίσει ασφάλεια σε εκείνον και το γιο του.

Η Λέα Μασαρί σε σκηνή από την ταινία
Η Μίμσυ Φάρμερ σε στιγμιότυπο από το ''Αλονζανφάν''
Πέρα από την μεγαλειώδη ερμηνεία που δίνει ο Μαρτσέλο Μαστρογιάνι, στην ταινία εμφανίζονται και δύο πανέμορφες Ιταλίδες η Λέα Μασάρι και η Μίμσυ Φάρμερ. Ο φακός των δύο ιδιοφυών σκηνοθετών αιχμαλωτίζει τα βλέμματά τους σε κάθε πιθανή τους έκφραση ενώ αποτυπώνονται στο φιλμ και τα γυμνά σώματά τους με έναν τρόπο που μόνο σεβασμό δείχνει απέναντι στη γυναικεία ομορφιά. Είναι, λοιπόν, προφανές ότι η ταινία των αδελφών Ταβιάνι δεν αποτελεί άλλη μια ιστορική ταινία του συρμού.

 Με ένα υπέροχο μοντάζ, με μουσικά διαλείμματα επιμελημένα από τον Ένιο Μορικόνε που έχουν γράψει ιστορία (το πλέον θρυλικό μουσικό θέμα της ταινίας ''Rabia E tarantella ακούγεται και στους τίτλους τέλους της ταινίας του Κουέντιν Ταραντίνο ''Άδωξοι μπάσταρδη'') και με ζητήματα που απασχολούν διαχρονικά την πολιτική ιστορία, το φιλμ των Πάολο και Βιτόριο Ταβιάνι είναι φανερό ότι πρόκειται για κάτι παραπάνω από μια τυπική κινηματογραφική εμπειρία.






0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Παρουσιάστηκε σφάλμα σε αυτό το gadget