Καλωσορίσατε στην Kritiki GR! Ακόμα δεν έχετε αποφασίσει τι να δείτε στον κινηματογράφο ή το σαββατοκύριακο στην τηλεόραση; Εδώ θα βρείτε τα πάντα για τις ταινίες που ψάχνετε.






Έγκλημα στα παρασκήνια (1960)

Χτες βρέθηκα ξανά σε μια ατμόσφαιρα φιλμ νουάρ. Θέλησα να δω κάτι που να εμπεριέχει αστυνομικό μυστήριο, ερωτισμό και εκείνες τις κινηματογραφικές εικόνες τις μπολιασμένες με παράξενες μαύρες σκιές, αυτές που παραπέμπουν ευθύς στον γερμανικό εξπρεσιονισμό ή στο αμερικανικό φιλμ νουάρ. Από το να επιλέξω να παρακολουθήσω κάποια ξένη ταινία του είδους, διάλεξα να δω την ελληνική ταινία ''Έγκλημα στα Παρασκήνια'' που ευθύς δανείζεται στοιχεία από τα προσφιλή αυτά ξένα κινηματογραφικά είδη για να ξεδιπλώσει το δικό της αστυνομικό μυστήριο.

 Γυρισμένη το 1960 αποτελεί την πρώτη εμφάνιση του Ντίνου Κατσουρίδη ως σκηνοθέτη (ήδη ξεχώριζε ως μοντέρ και διευθυντής φωτογραφίας) με μια ιστορία μυστηρίου βασισμένη στο ομώνυμο βιβλίο του Γιάννη Μαρή ο οποίος συνεργάστηκε εδώ και στο σενάριο. Μια διάσημη πρωταγωνίστρια του θεάτρου Γκλόρια δολοφονείται και ο πασίγνωστος αστυνόμος Μπέκας μαζί με έναν δημοσιογράφο αναλαμβάνουν να εντοπίσουν το δολοφόνο. Γρήγορα αντιλαμβάνονται ότι τα κίνητρα του δολοφόνου έχουν να κάνουν με το άγνωστο παρελθόν της ηθοποιού. Στο φινάλε το αίνιγμα λύνεται ενώ αποδεικνύεται για μια ακόμη φορά η δεξιοτεχνία του Μαρή στο να κορυφώνει το μυστήριο της πλοκής και να ανατρέπει τα πάντα ακόμη και στο τελευταίο δευτερόλεπτο.

Η καλλιτεχνική επιτυχία του φιλμ έγκειται και στους πρωτοκλασάτους ηθοποιούς που απαρτίζουν το καστ της. Στο ρόλο του δημοσιογράφου Μακρή συναντάμε τον γοητευτικό ζεν-πρεμιέ της εποχής, Αλέκο Αλεξανδράκη. Τόσο απλός και συνάμα τόσο επιβλητικός στην οθόνη, χωρίς φιοριτούρες και φωνές. Ο Τίτος Βανδής υποδύεται τον γνωστό πλέον αστυνόμο Μπέκα και φαίνεται να ταιριάζει γάντι σε αυτό τον ρόλο. Διαθέτει και το απαραίτητο στιλ αλλά και την ερμηνευτική δεινότητα που απαιτεί ένας τέτοιος φιλμ νουάρ χαρακτήρας. Παρακολουθώντας την ταινία αντιλαμβάνεται κανείς ότι το συγκεκριμένο είδος ταιριάζει πολύ και στην εκθαμβωτική εδώ Μάρω Κοντού. Από τον τρόπο που μιλάει και κινείται μέχρι τον τρόπο που καπνίζει και εξωτερικεύει τη θηλυκότητα  της. Από εκεί και έπειτα σε άλλους ρόλους συναντάμε την Ζωρζ Σαρρή-που αν και εκείνη τη χρονιά κέρδισε το βραβείο Β'γυναικείου ρόλου στο φεστιβάλ Θεσσαλονίκης η ερμηνεία της σήμερα μου μοιάζει υπερβολική-, την Αλίκη Γεωργούλη, τον χαρακτήρα-κλειδί του Χρήστου Τσαγανέα, τον Λαυρέντη Διανέλλο, το Δημήτρη Νικολαϊδη, ακόμη και τη Σαπφώ Νοταρά σε έναν μικρό αλλά απολαυστικό ρόλο να φωνάζει με τη χαρακτηριστική φωνή της ''Όλοι οι άντρες γουρούνια είναι''.

Καταλήγοντας σε ένα συμπέρασμα, θα έλεγε κανείς ότι αποτελεί από τα λίγα ελληνικά αστυνομικά φιλμ νουάρ εκείνης της περιόδου που αξίζει να θυμόμαστε. Παρακολουθείται με άνεση ακόμη και 50 χρόνια μετά κυρίως λόγω της σκηνοθεσίας του Ντίνου Κατσουρίδη που φαίνεται να έχει εντρυφήσει στο ύφος αυτού του είδους ταινιών , της διεύθυνσης φωτογραφίας του Αριστείδη Καρύδη που βραβεύτηκε το 1960 στο φεστιβάλ κινηματογράφου Θεσσαλονίκης (προσέξτε τα νυχτερινά πλάνα, τα παιχνίδια με τις σκιές αλλά και το πως ''φωτογραφίζεται'' η Αθήνα την ημέρα,θα εκπλαγείτε!), των χορογραφιών του Γιάννη Φλερύ  και της ατμοσφαιρικής μουσικής επένδυσης του Μίμη Πλέσσα.

Π.Λ

Ταινία - Έγκλημα στα παρασκήνια (1960) from M on Vimeo.

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Παρουσιάστηκε σφάλμα σε αυτό το gadget